Loven som forandret Norge
Nasjonalbibliotekets utstilling «Med lova i hand: Magnus Lagabøtes Landslov, 1274–2024» er årets vinner av den prestisjetunge London Design Awards 2024. Konsis har vært så heldige å få levere store deler av eksponeringen med utradisjonelle løsninger. Vi har tatt en prat med Marte-Kine Sandengen som er utstillingsansvarlig og og fått en liten kikk bak kulissene i denne storsatsingen.
2024 er et jubileumsår Nasjonalbiblioteket har gledet seg til lenge. For 750 år siden fikk nemlig Norge, som første land i Europa, en fungerende lov som gjaldt for alle borgere. Det var kongen Magnus Lagabøte sin landslov. I over 400 år var dette loven som styrte landet vårt. Den var så radikal og framsynt, at da den forsvant, forsvant også rettigheter for både fattige og kvinner – noe som skulle ta hundrevis av år å få kjempet tilbake. Denne spennende delen av vår felles kulturarv har vært Nasjonalbibliotekes storsatsing i år.
Selve kronen på verket i utstillingen er «Codex Hardenbergianus». Dette er et av landslovmanuskriptene som ble skrevet på Norrønt språk og illustrert av Islandske munker. «Codex Hardenbergianus» er laget i Bergen på 1300-tallet og og er et av de vakreste manuskriptene som er bevart fra norsk middelalder. Boken har illuminasjoner (dekorativ illustrasjon) som innleder hvert kapittel. Disse illuminasjonene bærer med seg mye informasjon og er detaljrik kunst skapt av ekte bladgull, farger og håndtegning.
Noe av det mest spennende og utfordrende med denne utstillingen har handlet om nettopp det, å låne tilbake sentrale dokumenter fra norsk middelalder. Etter unionene med Sverige og Danmark eies ikke dokumentene lenger av oss, så de måtte hentes inn fra en rekke land. En prosedyre litt utenom det vanlige.
«Det opplevdes stort å motta så mange vakre middelaldermanuskripter på én gang, forteller Marte-Kine Sandengen. Hun er utstillingsansvarlig for «Med lova i hand: Magnus Lagabøtes Landslov, 1274–2024». Vi har vært heldige å få en prat med henne og en liten kikk bak kulissene i denne storsatsingen.
De innlånte manuskriptene har nemlig ankommet med et enormt sikkerhetsoppbud både når det gjelder transport og håndtering. «Hvert av dokumentene har hatt med seg sin egen kurérer som har overvåket monteringen» forklarer hun, og dette gjorde jobben med utstillingen helt spesiell. «Det var knyttet så mye spenning og glede til mottaket av disse dokumentene. Det var som om kongen skulle komme på besøk.»
Og innen kulturarv er nok ikke dette langt fra sannheten. «Vi ville formidle alle detaljene, margkommentarene, håndskriften og illuminasjonene – for her ligger det utrolig mye innsikt», forteller hun oss. Derfor måtte det opp i størrelse. Veldig mye opp i størrelse.
«Vi har brukt perforerte bannere som henger fra taket og fungerer som stopp-punkter i utstillingen». Disse har virkelig fått frem de viktige detaljene og gir publikum en unik mulighet til å oppleve loven på nært hold.
Loven er inndelt i ni bolker. Disse bolkene har hvert sitt tema og har blitt et viktig designelement i utstillingen. Her ønsket designeren seg søyler med dokumenter som skulle «sveve» fra gulv til tak.
«Det har blitt skikkelig effektfullt», sier Marte-Kine, men forteller også at det mildt sagt var en omstendelig jobb å få det til. Selve arkene er trykket hos Konsis på tykt papir for å holde formen. Deretter ble arkene tredd på fire fiskesnører og limt for å holde posisjonen. Marte-Kine og kollegaene tok selv dugnadsjobben med å sy det sammen, og resultatet er mer enn bare en råflott utsmykning.
«For meg er det viktig at elementene i en utstilling har et formål og ikke bare er laget for dekorens skyld», sier Marte-Kine som er storfornøyd med de svevende dokumentsøylene.
Det samme gjelder for resten av veggdekoren. Illuminasjonene og den håndskrevne teksten spiller en viktig rolle. Selve inngangsveggen viser den symbolrike illuminasjonen av Magnus Lagabøte som gir loven til en representant for folket.
Bildet er trykt på tapet som er montert i en blindramme, og deretter innlemmet i en gullmalt vegg. «Illuminasjonene er symboltunge og illustrerende. Vi ønsket å hente ut disse ettersom de formidler innholdet i lovboken på en fantastisk måte.»
Konsis har levert trykk, konstruksjon og montering av plater, trykksaker, tapeter, bannere, boktrykk og folier. Marte-Kine forteller at Konsis i tillegg viser en utviklingsvilje hun setter stor pris på, «med mange interessante visuelle løsninger og nyskapende materialtyper opplever vi en vilje og glede i å levere solid».
Marte-Kine forteller at samarbeidet med så mange engasjerte aktører har vært spennende. «Jeg har kjent på en enorm glede av at så mange ulike bidragsytere jobber sammen og at det gir fantastiske resultater – utstillingsprosjekter er avhengig av mange ledd og det er utrolig tilfredsstillende når alt klaffer.»
Den originale boken er fra 1200 tallet og er utstilt i monter. For at besøkende skal få et innblikk har vi laget en kopi som de besøkende kan bla i. Boken er produsert på et materiell som er vann- og rivesikkert, har stivbind og er tråheftet.