Trykksaker i markedsføring

Av Ida Myrvold

Markedskoordinator hos Konsis

Kontakt Ida Myrvold

Trust the “trykk”

Trykksaker har fortsatt stor reklameverdi. Postens kundeundersøkelse viser at av alle kanalene for reklame, oppfattes reklame i postkassen eller i avisen som mest informativ og troverdig og minst irriterende. Av nesten 200 ulike adresserte DM som har blitt sendt via Posten eller Bring til norske husstander i 2018, har 73% blitt lest og 66% hjulpet på oppmerksomhet til budskapet/merkevaren. Posten, IPSOS MMI

Da amerikanske forbrukere ble spurt hvilke reklamekanaler de stolte mest på, svarte 82% aviser og trykkede medier. Til sammenlikning svarte 61% at de stoler mest på søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. MarketingSherpa(2017).

Hvor effektiv er reklame som ikke kan måles?

Man kan spørre seg hvorfor så mange bedrifter stadig flytter budsjettene sine fra trykkede medier til digital markedsføring, når folk liker reklame på trykkede medier best. Svaret er målbarhet og pris. Via Google Ads og liknende annonsetjenester, kan man enkelt spore hver eneste krone man bruker. Man har oversikt over visninger, klikk, konverteringer og omsetning. Denne målbarheten kunne man bare drømme om i Mad Men-dagene, men betyr mangel på sporbarhet automatisk at annonsene ikke er effektive? Nei, 23% som mottar DM i posten responderer og/eller har en intensjon om handling som følge av trykksaken.

Hvilke markedsføringskanaler skal du velge?

Dr. Jeffrey Lant sier at for å eksistere i bevisstheten til kunden når det skal tas en kjøpsbeslutning, må merkevaren ha blitt eksponert til kunden minst syv ganger i løpet av de siste 18 månedene. Dr. Lant, Cash Copy(1989)

Målet ditt som markedsfører er dermed å skape eksponeringer, slik at merkevaren din opplever gjenkjennelsesverdi og tillit. Det lønner seg altså ikke å velge èn markedsføringskanal og legge hele budsjettet sitt i den, uansett om det er online, radio, TV eller trykk. Du må vurdere segmentet ditt, hvordan de oppfører seg, og hvor du best kan treffe dem med markedsføring og deretter ta en vektet beslutning.

Pene trykksaker gjør en forskjell

Studier gjort på hjernen viser at synet av et attraktivt produkt kan trigge den delen av hjernen som styrer håndbevegelser. Vi strekker oss med andre ord instinktivt etter attraktive og fine objekter – det skal man huske på når man utformer, designer og velger etterbehandling til sine trykksaker. Effekten av et fint design vil med andre ord være svakere på en skjerm, hvor kunden ikke har anledning til å berøre designet.

Kategorier:

Lignende saker

Bocuse d’Or Europe 2018

Menyer til dommerpanelet

ShoeStone

Design og produksjon av emballasje