Lek og lærling - Konsis

Lek og lærling

I år har vi vært så heldige og hatt med oss en lærling. Hun heter Tine og kommer opprinnelig fra tømrerfaget. De siste årene har hun valgt å sende blikket over mot grafisk design, og ikke minst Konsis. Dette syntes vi var så stas, at vi valgte å kaste henne ut på dypt vann med det samme. Det har vært en sann fryd å se henne slå seg løs i både Crawl og Butterfly – for å levere et ganske annerledes og lekent produkt for vår kunde. Hos Konsis møttes hennes ferdigheter innen bygg og design hverandre – og det ble et lite eventyr basert på både konstruksjon og kreasjon. Lærlingen gjorde akkurat det Konsis handler om – nemlig å tenke, tegne og trykke.

Kunden skulle på messe og ønsket seg et trekkplaster som både skulle være morsomt, samt engasjere og tiltrekke seg publikum. Løsningen ble et interaktivt spill basert på et Plinko-brett, men med en unik vri inspirert av en krones-automat.

Spillet gir publikum muligheten til å vinne premier fra kundens egen merkevare, og er designet, konstruert og produsert hos Konsis med lærling-Tine i forsetet. I stedet for å bruke en vanlig brikke, som i et tradisjonelt Plinko-spill, ville kunden at deltakerne skulle bruke snusbokser som skyteelement, grunnet deres merkevare, som er Another snus factory.

Tenke først! Planleggingen startet på papir og analoge skisser ble utformet for å få en enkel visualisering av idéen og utforske ulike løsninger før videre digitale skisser. 
Digitale skisser – Her ble det konstruert et digitalt riss/modell av brettet for å visualisere hvordan det vil se ut i 3D og hvordan alle elementene skal fungere sammen. 
Inspirasjonen ble hentet fra det gode gamle kronesspillet. Foto lånt av Teknisk Museum.
Valg av passende materialer ble gjort – som tre, plast, tekstiler eller andre materialer som skal brukes for å bygge brettet. 
Første versjon av spillet ble produsert som en prototype for å teste størrelse, vekt og materialvalg. 
Deretter ble det gjennomført testing for å vurdere hvordan prototypen fungerte i praksis, og ble deretter justert og forbedret basert på testresultatene. 
Tid for design! Et visuelt uttrykk som følger kundens profilmanual ble designet og trykket på plate.
Uttrykket sørger for at det visuelle var i tråd med merkevarens identitet og resten av messestanden.
Designet ble tilpasset slik at det både ble funksjonelt, estetisk tiltalende og i samsvar med brettets struktur og mekanismer. 
Tine ved siden av ferdig løsning. Spillet er produsert i finér med trykk på plate og med et glass av akryl på toppen.
Pinnene på brettet er 3D-printet og spesialdesignet til løsningen.
Skytemekanismen er designet for å gir kontroll over hvordan brikken eller snusboksen skal bevege seg. 
Når brikken er plassert, er det bare å slå til på sidemekanismen slik at boksen får fart igjennom spillet.
En skjønn forening av lek, læring, design og konstruksjon.
Konstruksjonen sørger for at mekanismen oppnår ønsket balanse mellom presisjon og tilfeldighet

Hva synes lærlingen selv?

«Som grafisk designlærling med bakgrunn fra tømrerfaget, hadde jeg gleden av å få ansvar for design, konstruksjon og produksjon av dette spennende prosjektet. Jeg fikk god støtte fra dyktige fagfolk hos Konsis innen alle de relevante områdene, og sammen klarte vi å skape et unikt spill som kunden ble svært fornøyd med.

Prosessen har vært både lærerik og svært givende, og jeg setter stor pris på den tilliten Konsis har vist meg ved å tildele meg slike ansvarsfulle oppgaver. Dette prosjektet har vært en flott mulighet til å utvikle ferdighetene mine på flere områder.»