Norcool - Ny nettløsning

Norcool hadde behov for å samle og modernisere eksisterende nettløsninger. I stedet for å ha en felles side for alle land, hadde de syv domener, alle med ulike områder for administrasjon. Hver oppdatering måtte derfor gjøres syv steder - det er ikke særlig kostnadseffektivt. I tillegg slet kunden med å vise frem produktene sine på en god måte i den tidligere løsningen så vi har holdt fokus på å forbedre dette i det nye designet. Attpåtil behøvde kunden en mediebank slik at bilder, logoer og andre relevante filer, enkelt skulle kunne lastes ned.

Fokusområde

For Norcool var det viktig at forhandlere og sluttkunder enkelt skulle kunne finne alt av relevant produktinformasjon. De understreket at det måtte være enkelt for sluttkundene å bestille service, be om hjelp og å finne brukermanualer. Norcool er en bedrift som setter service i høysetet, og for dem er det like viktig å være tilgjengelig etter at et kjøp er gjennomført, som før. For å gjøre alle fremtidige innholdsoppdateringer mindre tidkrevende var det også viktig å samle domenene.

Slik løste vi det

For at all relevant produktinformasjon skulle være lett tilgjengelig, fokuserte vi tidlig på å tydeliggjøre bilder og produktfordeler i produktsidene. Meny og sidestruktur ble også oppdatert for å få en mer oversiktlig struktur på produkter og kategorier. På produktsidene la vi inn en bildekarusell i header, med aktuell produktinformasjon under – samt modeller og størrelser i strukturerte skjemaer. Nederst på alle produktsidene kan du også laste ned brukermanualer, datablader, produktark og kataloger.

For å gjøre det enklere for kunder som allerede har handlet å ta kontakt, laget vi en egen kategori i menyen for service, reklamasjon og teknisk informasjon. Her kan kunden finne nærmeste servicepartner eller forhandler i kartet, se åpningstider og få oppgitt reiseavstand og kontaktinformasjon. Vi lagde i tillegg en egen side for brukermanualer, der kunden kan finne manualer for både eksisterende og utgåtte produkter på alle språk.

For å forenkle domenestrukturen opprettet vi en multisite. Det vil si at vi opprettet flere nettsider under ett og samme domene. Denne ble opprettet på tre ulike språk; norsk, svensk og engelsk. Norcool har nå et administrasjonspanel for alle sidene sine, der de enkelt kan gjøre endringer flere steder samtidig. De gamle domenene sender brukeren nå videre til den nye, oppdaterte siden – på henholdsvis norsk, svensk eller engelsk, avhengig av hvor brukeren befinner seg.

For mediebanken opprettet vi et eget domene som er universelt for alle land. Her ligger samtlige bilder og logoer som er tatt i bruk på nett og i brosjyremateriell, med mulighet for nedlastning. Alle filene er optimalisert for henholdsvis web og trykk, slik at brukeren enkelt kan velge formål og deretter laste ned korrekt optimalisert fil. Mediebanken har også en avansert filterfunksjon som gjør det enkelt for brukeren å søke etter filtype, produkt, bildekategori eller liknende etter behov.

Utfordringene vi møtte underveis

I startfasen gikk det med mye tid til å etablere produktkategorier og sidestruktur. Dette var avgjørende for å kunne utvikle en intuitiv og brukervennlig side, som også tok hensyn til Norcools prioriteringer og behov.

Vi landet på en trelags struktur hvor det ble laget kategorisider for integrerte og frittstående vinskap.

Sluttproduktet

Vi har laget en gjennomarbeidet og solid nettside som tar utgangspunkt i brukerens behov. Designet er modernisert og utformet i henhold til krav til universell utforming. Det har vært en omfattende prosess å standardisere alt av designelementer og bildebruk for å skape gjenkjennelse på alle flater – også i trykket materiell. Vi er utrolig glade for å ha fått være med på å utvikle en multisite som strekker seg over flere landegrenser – og som fungerer like godt i Norge som i England.