Snapper – ny nettløsning for det som kanskje er Norges største rekrutteringsplattform - Konsis

Snapper – ny nettløsning for det som kanskje er Norges største rekrutteringsplattform

Sky Group – som tidligere hadde bestilt både redesign av logo, profil og ny nettside hos oss – kom tilbake til med et nytt oppdrag.

De hadde en visjon om å gjøre rekrutteringsyrket tilgjengelig for allmenheten, og ville lage den nye «Finn Jobb», bare bedre. Dette ville vi selvfølgelig bli med på!

En fargerik og sprudlende nettside og profil

Fleksibilitet

I tillegg til logo og profil, tok Konsis på seg jobben for planlegging, design, systemutvikling og front-end utvikling av løsningen. Prosjektet ble delt inn i 2 hovedfaser (Versjon 1, og versjon 2).

Hovedkonkurrenten Finn.no la ned deres jobb-database under utviklingen til Snapper. For å strategisk gripe markedet i denne tidsrammen ble vi fleksible med lanseringsdatoen. Vi delte prosjektet inn flere faser hvor versjon 1 (fase 1) ble direkte integrert inn i Sky Group sin eksisterende nettside. Dette var hjelpsomt for å bygge kandidatdatabasen i mens vi fortsatte utviklingen på fase / versjon 2.

Snapper V1: Kandidatregistrering
Snapper V1: Kandidatarkiv

Fokusområde

For gründerne av Snapper var det viktig å skape en løsning som skulle gjøre rekrutteringsprosessen enklere, både for jobbsøker og rekrutterer.

I denne plattformen slipper kandidatene å søke på jobber, men blir heller headhuntet av arbeidsgiveren selv, eller av Snapper sitt eget rekrutteringspanel som består av rundt 40 rekrutteringsrådgivere. Plattformen hadde en soft launch i januar 2021 mens vi jobbet med utvikling av ny profil og forbedret løsning.

Slik løste vi versjon 2

Samarbeidet vårt startet med utvikling av logo og profil. Designer begynte med research og oppsett av et moodboard som inkluderte forskjellige stilretninger for logo, farger og typografi, samt generell inspirasjon for design og funksjon av nettside.

Fysisk versjon av Snapper 2.0 design

Videre gikk vi mer i dybden gjennom en produktiv workshop med kunden. Her samlet vi inn flere ideer og ønsker for løsningen som skulle utvikles, både innenfor det visuelle og det funksjonelle, og fastslo hvilken retning vi skulle bevege oss mot.

Typografi og farger som ble utarbeidet for Snapper profilen
Typografi og farger som ble utarbeidet for Snapper profilen

Lett og brukervennlig
Den visuelle retningen ble bestemt, og arbeidet gikk videre til design og utvikling av selve løsningen. Vi ville gi plattformen det samme inntrykket som kunden gav: fargerik, sprudlende og noe litt utenom det vanlige. En jobbsøkerprosess kan være kjedelig og frustrerende til tider, så det var viktig for oss å gjøre denne plattformen mer interessant å interagere med.

Vi valgte derfor å gi den et app-preg, noe som både skulle gjøre det mer visuelt interessant, men også lett å tilpasse for alle digitale flater. Vi sørget for at kandidatinformasjonen ble lett å fylle inn, og ved å blant annet kategorisere all informasjonen på en oversiktlig måte, ble det også lett å finne frem til for rekrutterer.

Design og funksjoner i nettløsningen for Snapper

Snapper systemet

For å kunne få mest mulig kontroll og synergi blandt de ulike systemet til Snapper, gikk vi for å skreddersy hele løsningen fra bunnen av. Dette inkluderer bl.a. hele brukersystemet, feltsystemet, menysystemer, og lignende.

Hos Konsis har vi utviklet teknologi som vi har brukt utallige mye tid på. Disse verktøyene og teknologiene har også blitt tatt i bruk sammen med Snapper systemet.

Versjon 2 av Snapper har 65 304 linjer kode, hvor 6 478 kommentarer er kode-kommentarer og dokumentasjon.

Et hav av felter
Snapper inneholder over 75 felter som blir brukt tvers av nettsiden på steder som bl.a. kandidat-filtrering, kandidat-registrering, kandidat-profiler, og redigeringsside for kandidatprofiler, samt. kandidatinnstillinger. Da ville systemet endt opp med over 375 felter.

For å unngå en ukontrollerbar kompleksitet bestemte vi oss for å utvikle et sentralisert og fleksibelt system for håndterering og visning av felter og data til alle kandidater. Dette systemet sørger for at all informasjon blir renset, cachet, lagret, og presentert på en strukturert måte.

En liten kodesnutt automatiserer alle felter og data til for eksempel: “fornavn

Snapper er også utstyrt med et skreddersydd kandidatarkiv for bedriftskontoer hvor rekrutterere har mulighet til å filtrere og søke etter kandidater.

Kandidatfilter

For rekrutterere finnes det et komplekst kandidat-filter som dekker de fleste felter kandidater har fylt inn.

Når man velger noe i filteret så oppdateres arkivet i sanntid uten innlastningstid. Dette har vi fått til med hjelp av en egen cache-løsning vi utviklet til Snapper.

Hovedmeny

Helt fra tidlig i designstadie, fokuserte vi mye på hvordan animasjoner vil hjelpe brukeropplevelsen.

På grunn av innholdsmengde i menyen, og lite behov for eksponering av uaktuelle menypunkter mot bruker, bestemte vi oss for å utvikle en løsning som åpner undermenyene ved å skli til siden.

All lagring og henting av data blir gjort i sanntid. Dette betyr at vi kan åpne og skjule komponenter som sidemoduler for oppdatering av profil uten å ventetid.

Sluttprodukt

Lanseringen av Snapper 2.0 gav også eksterne rekrutterere / bedrifter mulighet til å få innsyn i kandidatprofiler og mulighet til å rekruttere disse direkte selv.

Det ble gjort mulig for kandidaten å velge mellom åpen eller anonym profil. Åpen profil gir fullt innsyn i profilen til både eksterne og interne rekrutterere, og med anonym profil vil ingen persondata deles uten samtykke av kandidaten til den aktuelle arbeidsgiveren.

Gå inn på snapper.city og ta en titt på løsningen

forslag til Snapper profil i bruk på Sosiale medier
Forslag og inspirasjon til Snapper profil i bruk på Sosiale medier